Harian Metro Online

Harian Metro Online | Sinar Harian | Berita Harian Online | Berita Semasa | beautifulnara |

Bagi Perempuan: Smartphone atau Seks?

 Khusus untuk perempuan , pilih mana , telefon pintar atau seks ? " Soalan yang cukup " merumitkan " itu memang dan mungkin bakal sukar dijawab untuk sebahagian kalangan wanita . Namun sekurang-kurangnya , sebuah penelitian terbaru telah mencari jawapan tepat akan hal itu . Jawapannya adalah , hampir setengah dari perempuan di China dan satu pertiga wanita di tiga negara , lebih mencintai telefon pintar mereka ketimbang mesti berkaitan seks . Itu bila seandainya mereka diberi dua pilihan soalan yang mungkin tak akan pernah terpikir bakal muncul di kehidupannya .

Demikian sebuah laporan yang dikeluarkan oleh syarikat perunding komunikasi MSL Group bekerja sama dengan Randi Zuckerberg , pengarah pemasaran Facebook yang juga adik kandung dari Mark Zuckerberg . Laporan tersebut merupakan hasil wawancaranya dengan 3.600 perempuan berusia 18-64 tahun di empat negara , yakni China , Brazil , Inggeris , dan Amerika Syarikat .


" Randi dan saya memutuskan untuk mengkaji hubungan antara perempuan dan teknologi baru dan media sosial . Sebab , kita sering menghadapi pelbagai pertanyaan dari teman - teman perempuan yang meminta pendapat kami , bagaimana mengatur anak - anak mereka , kerjayanya , dan hubungan asmara dengan teknologi , " ungkap Stephanie Agresta dari pihak MSL Group .


Berbanding tiga negara lain , seperti dipetik dari pejabat berita , hubungan antara perempuan di China dengan peranti mobile menjadi yang terkuat . Sebanyak 45 peratus dari mereka lebih memilih menggunakan telefon pintar mereka ketimbang melakukan seks . Hanya 39 peratus responden di AS , 38 peratus di Inggeris dan 28 peratus di Brazil juga melakukan perkara yang sama .




Agresta menjelaskan , perempuan Cina lebih sering memanfaatkan teknologi baru dan media sosial berbanding tiga negara lain . Lebih dari 90 responden perempuan Cina telah mempunyai telefon pintar dengan akses internet , sedikit lebih banyak dibanding Inggeris sebanyak 70 peratus . Sementara AS yang kini menjadi pasaran telefon pintar terbesar di dunia itu hanya mempunyai penembusan telefon pintar di kalangan wanita sebanyak 59 peratus , lalu diikuti Brazil 57 peratus .

Saat ini , China telah mempunyai lebih dari 300 juta pengguna internet yang berasal dari kaum hawa . Hampir dua pertiga wanita di negara dengan penduduk 1.35 bilion jiwa pada 2012 itu menggunakan media sosial guna mendapat akses ke berita online . Jumlah itupun cukup besar berbanding rata - rata perempuan global yang hanya mencapai 46 peratus .
" Di China , digital dalam peranti mudah alih telah begitu terjalin dalam tiap kehidupan perempuan . Ini adalah sesuatu yang bermanfaat dalam strategi pemasaran dengan manargetkan wanita di China dan bermanfaat menukar kekuatan ini menjadi perniagaan yang bermaksud , " ujar Agresta .


 
Copyright © 2014 Harian Metro Online - All Rights Reserved
Template By Catatan Info