Harian Metro Online

Harian Metro Online | Sinar Harian | Berita Harian Online | Berita Semasa | beautifulnara |

Gadis 13 tahun mati selepas kahwin

Seorang gadis Yaman berumur 13 tahun, mati selepas empat hari dikahwinkan oleh keluarga dengan lelaki yang jauh lebih tua dari umur kanak-kanak tersebut, menurut sebuah kumpulan hak asasi manusia tempatan.
Ilham Mahdi al Assi meninggal dunia di sebuah hospital di daerah Hajja, menurut Shaqaeq Arab Forum untuk Hak Asasi Manusia, memetik satu laporan perubatan dari hospital al-Thawra yang mengatakan bahawa pengantin kanak-kanak perempuan itu mengalami kecederaan alat kelamin dengan pendarahan yang teruk.
Ilham adalah mangsa penganiayaan di Yaman dan satu contoh yang jelas akibat membenarkan perkahwinan tanpa had umur, menurut SAF.
Gadis tersebut berkahwin pada Isnin lepas dalam satu perkahwinan tradisi yang dikenali sebagai ‘perkahwinan pertukaran’, dimana abang pengantin perempuan mengahwini adik pengantin lelaki.
Sigrid Kaag, pengarah daerah bagi UNICEF, berkata dalam satu kenyataan bahwa agensi kanak-kanak Bangsa-bangsa Bersatu ‘merasa kecewa di atas kematian tetapi masih lagi ada pengantin kanak-kanak perempuan di Yaman’.
Perkahwinan kanak-kanak perempuan berlaku secara meluas di Yaman dan menarik perhatian kumpulan hak antarabangsa untuk memberi tekanan kepada kerajaan agar mengharamkan perkahwinan tersebut.
Kemiskinan di Yaman menjadi punca utama, dimana keluarga miskin amat sukar untuk mengatakan ‘tidak’ apabila ditawarkan beratus-ratus dollar untuk mengahwinkan anak mereka. Lebih dua puluh lima peratus gadis Yaman berkahwin di bawah umur 15 tahun, menurut laporan tahun lepas oleh Jabatan Hal Ehwal Sosial.
Pada Februari, 2009, satu undang-undang menetapkan usia minimum untuk berkahwin pada usia 17 tahun, tapi perkara itu dibantah dan dihantar kembali ke jawatankuasa perlembagaan parlimen untuk dibentangkan semula selepas beberapa ahli politik menyebut undang-undang tersebut sebagai ‘tidak Islam’.
Beberapa ulama yang menandatangani keputusan terhadap larangan perkahwinan bawah umur turut dikeluarkan dari jawatankuasa. Pada bulan ini jawatankuasa itu didesak untuk membuat keputusan akhir mengenai perundangan tersebut.
Isu pengantin kanak-kanak perempuan mendapat perhatian meluas tiga tahun lalu apabila seorang kanak-kanak 8 tahun melarikan diri selepas perkahwinannya dengan lelaki berusia 30an dan meminta perlindungan mahkamah. Dia diceraikan apabila menang dalam perbicaraan.
Pada bulan September, seorang isteri, kanak-kanak berumur 12 tahun mati setelah berjuang selama tiga hari untuk melahirkan anak, menurut persatuan hak asasi tempatan.
Yaman pernah menetapkan 15 tahun sebagai usia minimum untuk berkahwin, tetapi parlimen membatalkan undang-undang pada 1990an, dengan alasan ibu bapa berhak memutuskan bila untuk menikahkan anak gadis mereka. Petikan Daily Mail


 
Copyright © 2014 Harian Metro Online - All Rights Reserved
Template By Catatan Info