Harian Metro Online

Harian Metro Online | Sinar Harian | Berita Harian Online | Berita Semasa | beautifulnara |

Adakah semua kelahiran daripada ibu yang menghidap darah tinggi akan berakhir dengan kematian dan kecacatan?

Saya berusia 32 tahun, sudah berkahwin selama tujuh tahun dan mempunyai dua anak masing-masing berumur tujuh dan empat tahun.Baru-baru ini, saya disahkan mempunyai darah tinggi dan saya diberikan ubat dos rendah yang perlu diambil setiap hari.

Saya teringin untuk hamil lagi, tetapi doktor memberitahu saya hanya boleh hamil sehingga usia 35 tahun saja. Pada masa sama saya melihat kesukaran kakak ipar saya sewaktu melahirkan kedua-dua anaknya, juga disebabkan darah tinggi.

Saya begitu teringin untuk hamil, tetapi takut memikirkan risikonya. Apakah pandangan doktor? Adakah semua kelahiran daripada ibu yang menghidap darah tinggi akan berakhir dengan kematian dan kecacatan?


Nor,

Johor Bahru, Johor.


Eloklah kita tidak meletakkan perkataan ‘semua’ dalam perkara yang bukan di dalam kuasa kita. Kematian dan kecacatan (saya jangka ia merujuk kepada kekurangan fungsi otak akibat kompikasi sawan darah tinggi) memang antara risiko penyakit darah tinggi sewaktu kehamilan, tetapi bukanlah semua.

Saya pasti doktor anda sudah pun berbincang mengenai risiko dan komplikasi penyakit darah tinggi kepada anda dan kandungan. Bukan itu saja, anda dan suami juga perlu memikirkan kesan tidak langsung kepada ahli keluarga yang lain apabila risiko atau komplikasi terbabit berlaku.

Jika itulah juga pilihan anda, saya sarankan anda menjalani pemeriksaan pakar terlebih dulu sebelum hamil. Jarang wanita seusia anda mengalami penyakit darah tinggi, lazimnya ia mempunyai sebab.
 
Copyright © 2014 Harian Metro Online - All Rights Reserved
Template By Catatan Info