Harian Metro Online

Harian Metro Online | Sinar Harian | Berita Harian Online | Berita Semasa | beautifulnara |

Anwar Sabotaj Usaha Muzakarah UMNO-PAS

Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim tidak mahu muzakarah UMNO-PAS diteruskan, malah mensabotaj melalui psywarnya mahu berdailog semula dengan Barisan Nasional rumus blog thekl-chronicle

Menurut blog itu, Anwar mengeluarkan kenyataan itu selepas usaha muzakarah UMNO-PAS diperkatakan ramai pihak.

“Malah keputusan PAS untuk bermuzakarah dengan Umno baru-baru ini juga, sudah pasti semakin merunsingkan Anwar. Ini kerana sekiranya muzakarah itu dapat dilaksanakan dengan jayanya, maka peranan Anwar akan semakin mengecil.

“Atas sebab itu, Anwar terpaksa mengeluarkan kenyataan bagi menghalang usaha tersebut direalisasikan. Rationalnya apa perlu untuk PAS bermuzakarah secara berasingan dengan UMNO, kerana ia seharusnya dilakukan atas nama pakatan pembangkang.

“Mengapa sekarang Anwar mahu berdialog mengenai pelbagai isu sedangkan jalan yang dipilihnya dulu adalah reformasi melampau, demonstrasi jalanan, demonstrasi ala Arab Spring dan seumpamanya,” dakwa blog itu.

Anwar dilaporkan portal Malaysiakini semalam menggunakan ‘status Pakatan Rakyat’ mengulangi kesediaannya untuk mengadakan dialog dengan BN seiring dengan kenyataan Presiden UMNO, Datuk Seri Najib Tun Razak dalam ucapan dasar di Perhimpunan Agung UMNO.

“…parti ini tidak akan pernah jemu untuk menghulurkan salam perpaduan dengan mana-mana parti politik,” kata Anwar dalam satu kenyataan ringkas.

Blog thekl-chronicle memepertikaikan keikhlasan Anwar itu kerana berlawanan dengan gerak kerja yang dilakukan selama ini.

“Anwar dalam banyak hal menjadi masalah besar kepada Malaysia kerana sanggup melakukan apa saja dan bercanggah dengan apa yang dilakukannya semasa dalam kerajaan berbanding sebagai Ketua Pembangkang. Isunya jelas, Anwar ingin menjadi Perdana Menteri tetapi proses demokrasi tidak membenarkan ia terjadi.

“Lalu Anwar mencari helah hasil PRU-13 dengan mengadakan demonstrasi ala Arab Spring di seluruh negara tetapi kecundang di tengah jalan.

“Semasa sidang Parlimen bermula beliau mengangkat sumpah sebagai Ahli Parlimen sementara pengikutnya berbaring di luar Parlimen membantah keputusan pilihan raya. Apakah maknanya ini semua?

“Mengapakah baru sekarang mahu memilih jalan dialog sedangkan telah sekian lama Anwar tidak memilih jalan itu?,”soal blog itu.

Laman bnbbc.my pula melihat kenyataan Anwar walaupun menggunakan status Pakatan, tetapi masih namapk jelas agenda peribadi.

“Sekali imbas, kenyataan ahli Parlimen Permatang Pauh ini mungkin menggambarkan hanya kesediaan beliau untuk berdialog dengan BN.

“Ini kerana kenyataan itu dibuat bukan oleh Majlis Pakatan Rakyat yang disertai PKR, DAP dan PAS.

“Memang betul, Datuk Seri Abdul Hadi Awang pada muktamar PAS akhir bulan lalu menyatakan kesediaan bermuzakarah isu-isu berkaitan Islam dengan UMNO tetapi ianya barangkali mewakili parti tersebut bukannya pakatan rakyat.

“Persoalannya, adakah Anwar mendapat restu pemimpin DAP dan PAS sebelum membuat kenyataan sedia berdialog dengan BN?, “soal laman itu.

Menurut bnbbc.my jika Anwar serius dan ikhlas, beliau patut mengeluarkan kenyataan bersama sekutunya berhubung perkara tersebut.

“Andai tidak, kenyataan Anwar itu tidak lebih ingin menangguk di air keruh ketika UMNO sedang mengadakan perhimpunan ketika ini.

“UMNO mahupun BN perlu berhati-hati dengan pujukan Anwar ini kerana beliau kini ibarat orang tersepit kerana rakyat yang menyokong pembangkang sudah mula kecewa dan hilang kepercayaan kepada pembangkang yang gagal menawan Putrajaya pada PRU 13.

“Mereka tahu, janji dan pujukan Anwar terhadap rakyat akan sunyi sepi selepas ini kerana PRU 14 masih jauh manakala Ketua Umum PKR itu sendiri berdepan kes liwat yang akan diteruskan perbicaraan tidak lama lagi.

“Justeru itu, kenyataan ulangan Anwar mahu berdialog atau bekerjasama dengan BN hanya ibarat enau melepaskan pucuk masing-masing.”

AIDCNews
 
Copyright © 2014 Harian Metro Online - All Rights Reserved
Template By Catatan Info