Harian Metro Online

Harian Metro Online | Sinar Harian | Berita Harian Online | Berita Semasa | beautifulnara |

Lima pelan transformasi UMNO sebagai parti masa hadapan

KUALA LUMPUR: Datuk Seri Najib Razak menggariskan lima pelan transformasi yang perlu dilaksanakan bagi menjadikan UMNO terus menjadi parti harapan untuk masa depan.

Beliau berkata, transformasi pertama ialah memperteguh ekonomi Melayu dan Bumiputera.

"Seperti semua maklum, populasi Melayu dan Bumiputera, Islam dan bukan Islam di Malaysia adalah sebanyak 67.9 peratus melebihi dua pertiga jumlah keseluruhan rakyat Malaysia.

"Sebagai kaum majoriti, agenda pemerkasaan ekonomi Melayu dan Bumiputera, sewajibnya menjadi agenda teras nasional. Apa guna jika negara kita maju, tetapi rakyat majoritinya terpinggir dan tidak terbela," katanya ketika menyampaikan ucapan dasar sempena Perhimpunan Agung UMNO bertema "UMNO: Membina Masa Depan" di Dewan Merdeka, Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC) di sini, sebentar tadi.

Presiden UMNO berkata, menjelang negara maju kelak, UMNO hendak melihat orang Melayu dan Bumiputera mencapai tahap kemajuan yang setanding dengan orang lain tanpa meminggirkan pembelaan terhadap mana-mana golongan.

Katanya, transformasi kedua ialah mempertegak Maqasid Syariah.

Beliau berkata, dari dulu, UMNO tidak pernah berhenti memperjuangkan ketertinggian Islam dan syiarnya.

"Kita berpegang kepada prinsip Maqasid Syariah yang membela dan memelihara lima tunjang utama yakni agama, nyawa, akal, harta dan keturunan.

"Bercakap tentang Islam lagi, selama puluhan tahun di bawah pimpinan UMNO, Malaysia sudah menjadi `enabler' atau pemboleh kepada syiar amalannya," katanya.

Najib berkata, pengisian transformasi ketiga pula memperkukuh pengkaderan parti.

"Dalam memperkatakan hal ini, UMNO perlu sentiasa beringat-ingat. Kita bina negara ini untuk siapa? Tentunya untuk generasi muda. Kita bina dan jaga parti ini untuk siapa? Tentunya untuk ditinggalkan kepada pewaris dan pelapis..

"Menyedari hakikat bahawa untuk melahirkan pemimpin masa depan mengambil tempoh yang lama, maka parti UMNO perlu mengkader ahli-ahli baru dan orang-orang muda supaya parti UMNO ini menjadi sebuah parti yang lestari sampai bila-bila," katanya.

Beliau berkata, dalam konteks UMNO, program mendoktrinkan jati diri parti kepada ahli agar budaya kepartian, berakar umbi, terpateri dan tersemat kukuh dalam sanubari semua sebagai landasan perjuangan.

Selain itu, katanya, transformasi keempat ialah mempersiaga jentera transformatif.

Najib berkata, adalah menjadi lumrah dalam setiap organisasi yang berjaya di belakangnya wujud jentera dikemudi oleh ahli yang penuh dedikasi, komited dan kental dalam membawa aspirasi dan obor perjuangan.

"Jika kuat jenteranya, maka gagahlah organisasi terbabit, jika lemah maka tidak bermayalah parti. Dalam hal ini, UMNO harus sedar bahawa dunia
maya atau internet akan mempertahankan kubu dan bertanggungjawab menyerang pihak lawan serta merintis jalan ke hadapan," katanya.

Sementara itu, Presiden UMNO berkata, pengisian transformasi kelima berkisar kepada menetap petunjuk prestasi utama (KPI) UMNO.

Katanya, bagi memastikan perjalanan jentera UMNO dapat bergerak dengan lebih berkesan menjelang Pilihan Raya Umum Ke-14 (PRU-14) kelak, beliau akan memperkenalkan KPI untuk setiap bahagian dan negeri.

"Melalui pelaksanaan KPI ini, sebagai Presiden parti, saya mahukan setiap cawangan, bahagian dan negeri dipantau dan diaudit secara berkala untuk dinilai prestasi serta pencapaian setiap negeri, bahagian atau cawangan.

"Melalui kaedah ini, sebarang isu, masalah atau ketidakpatuhan yang berlaku boleh dikesan dan tindakan korektif dapat diambil dengan segera," katanya.
 
Copyright © 2014 Harian Metro Online - All Rights Reserved
Template By Catatan Info