Harian Metro Online

Harian Metro Online | Sinar Harian | Berita Harian Online | Berita Semasa | beautifulnara |

Pemimpin UMNO lembik - DS Anwar

KUALA LUMPUR - Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim menyifatkan pemimpin Umno dan kerajaan Malaysia sebagai 'lembik' kerana sehingga kini mereka gagal menyatakan pendirian tegas terhadap pencabulan kedaulatan negara oleh tiga negara asing yang melakukan aktiviti pengintipan di negara ini.

Ahli Parlimen PKR - Permatang Pauh itu turut mengulangi desakannya terhadap menteri terbabit khususnya Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak untuk menyatakan pendirian tegas berhubung isu itu.

Anwar juga turut menuntut permohonan maaf serta jaminan tidak mengulangi kegiatan itu daripada kerajaan Australia, Amerika Syarikat dan Singapura.

"Soal pengintipan itu sesuatu perkara yang serius dan kita perhatikan sehingga kini tindakan pimpinan Umno dan kerajaan sangat 'lembik'.

"Kita kena tahu ini soal maruah dan keselamatan negara, mana dia kenyataan Menteri Dalam Negeri, mana dia kenyataan tegas Kementerian Luar dan pastinya kenyataan Perdana Menteri," katanya kepada pemberita di lobi bangunan Parlimen, dekat sini hari ini.

Semalam, Menteri Luar Datuk Seri Anifah Aman berkata kerajaan sangat bimbang mengenai laporan dakwaan pengintipan oleh beberapa negera terhadap Malaysia.

Katanya pihak berkuasa sedang menyiasat secara menyeluruh mengenai laporan terkini media dakwaan pembabitan negara lain termasuk Singapura dalam kegiatan mengintip Malaysia.

Tambahnya, jika dakwaan itu dapat dibuktikan, Malaysia sudah pasti menganggap perkara tersebut sebagai suatu yang sangat serius yang ditolak dan dikecam keras oleh kerajaan.

"Keselamatan dan kedaulatan Malaysia menjadi perkara paling utama kepada kerajaan, apatah lagi kegiatan pengintipan terhadap kawan baik dan jiran yang sudah pasti tidak dapat diterima dan bertentangan dengan semangat dan komitmen dalam hubungan berjiran," katanya dalam kenyataan di sini, semalam.
 
Copyright © 2014 Harian Metro Online - All Rights Reserved
Template By Catatan Info