Harian Metro Online

Harian Metro Online | Sinar Harian | Berita Harian Online | Berita Semasa | beautifulnara |

Antara Sebab Mengapa Kerajaan Rusia Haramkan Pondan Memandu Kenderaan Di Negara Tersebut

MOSCOW – Pemerintah Rusia akhirnya berjaya meluluskan undang-undang kontroversi yang mengharamkan pondan dan khunsa daripada memandu kenderaan, sekali gus mencetuskan kritikan daripada aktivis hak asasi manusia.

Undang-undang yang berkuat kuasa minggu ini melarang sesiapa sahaja yang didiagnosis dengan masalah pelbagai personaliti dan gangguan identiti jantina, termasuk pondan, bapuk, maknyah dan transeksual daripada mengemudi kenderaan.

KENAPA PONDAN DAN KHUNSA DIHARAMKAN MEMANDU KENDERAAN DI RUSIA

Ini termasuk individu yang ada obsesi seksual, pengintai dan fedofilia atau seks dengan budak kecil, serta kaki judi dan pencuri namun pada masa sama undang-undang Rusia melarang diskriminasi terhadap rakyat hanya kerana jantina mereka.

Meskipun dibantah keras, undang-undang terbaharu itu bertujuan untuk mengurangkan kemalangan jalan raya yang tinggi kadar kematian di Rusia dengan mengambil kira faktor pemandu dengan ada penyakit tertentu di luar jalan raya.

Persatuan peguam bela Rusia berkata undang-undang larangan untuk transgender, khunsa, pondan, atau berpakaian bukan jantina asal dan orang yang memerlukan pembedahan pembetulan jantina jelas bercanggah dengan standard antarabangsa.

Beberapa pengamal undang-undang menegaskan bahawa larangan itu akan meliputi banyak pelawak dan bintang pop popular di Rusia, termasuk Verka Serdyuchka, yang sering muncul menerusi program televisyen popular, Eurovision.

“Jika pemandu lelaki berpakaian seperti wanita dan dirakam kamera polis, dia akan ‘hilang’ lesen memandu,” tulis seorang peguam, Kolya Bakhtinov dalam laman web berita untuk golongan lelaki songsang tempatan, Gay.ru. – Agensi
 
Copyright © 2014 Harian Metro Online - All Rights Reserved
Template By Catatan Info